التخلص من الحشرات الطائرة

 

مكافحة الحشرات
مكافحة الحشرات

أصبحت الحشرات مشكلة داخل كل منزل… سنساعدك لكي تقي منزلك من جميع انواع مكافحة الحشرات ..

لكل ربة منزل تحلم بـ تنظيف المنزل من الحشرات

اليكى اسلوب جديد لتنظيف المنزل
اهم الاشياء اولاوية لتخلص من الحشرات المزعجة هى النظافة الدورية والتطهير والتعقيم لمنع دخول الحشرات للمنزل نهائيا  ومكافحة الحشرات للمنزل .

… ولابد مراعاه إن صناديق حفظ الفضلات والمهملات تكون مغلقة بأحكام لضمان مكافحة الحشرات، ونحرص إننا نفرغ محتوياتها باستمرار و نرش فيها مادة مطهرة من وقت لآخر علشان نقاوم البكتيريا  أو حشرات ممكن إنها تظهر في الصناديق دي تنظيف المطبخ من الصراصير .

سلك الشبابيك والبلكونات افضل حل لمكافحة الحشرات 

و الافضل اثناء مكافحة الحشرات فى المنزل  إن نوافذ البيوت تكون عبارة عن شيش وزجاج وسلك علشان لما نفتح الشيش والزجاج نقفل السلك وبكده مفيش أي حشرة من الخارج تقدر تدخل جوه البيت للوقايه من جميع انواع مكافحة الحشرات .

نسد أي شقوق مفتوحة

من الأفضل  إننا نسد جميع الشقوق اللي بتكون موجودة داخل  البيت  لمكافحة الحشرات زى اللي بتكون بين فتحات السيراميك علشان الشقوق دي هي اللي بيطلع منها النمل لمكافحة الحشرات و الحشرات الصغيرة التانية..

لاهتمام بنظافة الحيوانات المنزلية الأليفة

واليك الحل السحري ..

مكونات العجينة للتخلص من  مكافحة الحشرات

(ملعقة حليب بودرة + ملعقة سكر بودرة + بودرة “حامض البوريك” متوفرة في الصيدليات أو العطار ) .

لمكافحة الحشرات هنخلط كل المقادير دي بالماء ونعمل منها كرات صغيرة ونلزق الكرات دي في أنحاء متفرقة من المنزل وخصوصا في المطبخ والحمام  لمكافحة الحشرات على فكرة العجينة دي مفعولها بيقعد لمدة شهر وبتقضي على أي صراصير ممكن إنها تظهر في البيت ..

تخلصي من النمل في البيت

 

مكافحة النمل خل التفاح أو الجاز للقضاء على النمل وكمان القرفة المطحونة والفلفل الأسود للقضاء على النمل النعناع الأخضر لهروب الناموس من البيت لو عندنا ناموس في البيت ومش عارفين أزاي نتخلص منه يبقى كل اللي علينا إننا نجيب نعناع أخضر ونحطه في أماكن متفرقة في البيت .

النعناع والريحان للقضاء على الذباب 

مكافحة الذباب 

النعناع مكافحة الذباب
النعناع مكافحة الذباب

 

 

وجود النعناع والريحان في المنزل تخلصك من الحشرات ” الذباب ” للقضاء على الذباب نهائيا لمنع دخوله داخل المنزل .

وأيضا النشادر يستخدم كطارد للحشرات الطائرة “الذباب” .